Onze reis naar de Noordkaap dag 9. - Reisverslag uit Strömsund, Zweden van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu Onze reis naar de Noordkaap dag 9. - Reisverslag uit Strömsund, Zweden van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu

Onze reis naar de Noordkaap dag 9.

Door: Henny en Maggy

Blijf op de hoogte en volg Henny en Maggy

12 Juni 2014 | Zweden, Strömsund

12 juni 2014:

Vanmorgen heel vroeg was Henny nog bezig met de foto's uitzoeken en uploaden bij het reisverslag. Ik vroeg Henny een foto van buiten te maken zodat jullie kunnen zien hoe licht het was. Het was om 00.17 uur, alleen mijn fotocamera staat nog op de wintertijd. Graag wil ik het jullie laten zien, want er is bijna geen verschil met de dag of de nacht. Ik ben benieuwd naar jullie reactie(s).
Henny kon een aantal uren internet kopen vandaar dat wij dit keer geen Mac internet nodig hadden.
Vanmorgen om 07.30 uur op gestaan. Ondanks dat het gistermiddag, na aankomst op de camping, was gaan regen was het vanmorgen droog en het zonnetje scheen. Men zegt altijd: 'Na regen, komt zonneschijn", niet waar..?!
Na ons ochtendritueel hadden wij op ons gemak alles geregeld voor het vertrek. De afwas gedaan, schoon water inslaan en afvalwater lozen en toe konden wij vertrekken vanaf de camping in Nordmaling en op naar Skellerteä. Deze plaats ligt niet zo heel ver weg van Nordmaling en onze navigatiesysteem gaf aan dat het ongeveer 3 uurtjes rijden zou zijn. Natuurlijk stoppen wij ook af en toe om onze innerlijke mens te verwennen en de benen te strekken. In het noorden van Zweden kun je alleen via de hoofdweg (= snelweg) E4 gaan, dus wij hadden geen andere keuze.
Het verslag wordt wel een beetje saai, want ook nu wederom veel natuurschoon en wij moeten het al een beetje gewend zijn, maar toch bleven wij ons verbazen hoe afwisselend de natuur hier eigenlijk is. Zo reden wij door uitgestrekte bossen en dan ineens weer een meer. De dorpen liggen hier niet aan de weg. Het viel ons op dat kleine dorpen een toegang hebben van een verharde zandweg, maar je ziet de dorpen niet, deze liggen verscholen in de natuur. De E4 loopt wel door grotere plaatsen.
Al met al stonden wij om 15.00 uur bij de camping. Alleen waren wij er niet opgegaan. Wij hadden bij een pauze gekeken op de kaart en morgen moeten wij veel verder rijden dan wij vandaag moesten, zodat wij besloten door te gaan naar Luleä, zodat wij morgen niet zo heel ver hoeven...Na Luleä zochten wij een camping en ja wij hadden er één gevonden in Strömsund, alleen deze is leeg en wij konden ons niet aanmelden. Wij keken elkaar aan van wat nú... Doorrijden is echter ook geen optie, want je weet niet of je nog een camping tegenkomt en deze camping heeft een grote parkeerplaats voor en wij staan niet langs de E4, echter wel vlakbij de E4 en volgens ons bij de grens met Finland (90 km.). Per slot van rekening kunnen wij ons redden, want wij hebben alles bij de hand. Heerlijk gekookt n.l. zalm, pasta en bladspinazie, dit smaakte goed. Een rustige avond nog voor de boeg en wij hopen hier goed te kunnen slapen, zodat wij morgen vroeg richting de Poolcirkel gaan naar de plaats Rovaniemi.

• 19 Juni 2014 - 14:20

Wil Baanvinger:

Helaas ben ik wat laat met reageren op jullie berichten. In één woord: het is adembenemend mooi. sommige afbeeldingen zoals bij een meer; lijkt een beetje op een landschap van Frankrijk. Ziet er rustig en ontspannen uit. Wat is Stockholm een mooie en schone stad. Het heeft wat dorpachtig.Wat een donkere luchten met zware wolken! Konden jullie slapen?
    Nog veel plezier en tot horens. Dikke knuffel van ons xx