Onze reis naar de Noordkaap dag 18 - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu Onze reis naar de Noordkaap dag 18 - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu

Onze reis naar de Noordkaap dag 18

Door: Henny en Maggy

Blijf op de hoogte en volg Henny en Maggy

21 Juni 2014 | Noorwegen, Sortland

21 juni 2014:

De wekker wekte ons om 07.30 uur, maar wij hadden echt nog geen zin om ons bed uit te gaan. De regen kletterde op het dak van de camper! Wat een pech hadden wij toch, ondanks dat wij de moed niet wilden verliezen, want het zal toch weleens moeten stoppen met regenen... Wij waren nog best wel positief, want het kon in Narvik best droog zijn... toch..?
Na ons ochtendritueel waren wij gauw op pad gegaan. Onderweg nog even naar de kinderen gebeld, ondanks al het moois wat wij tot ons nemen, missen wij hen best! Heerlijk om even hun stemmen weer te mogen horen!
Onderweg keken wij elkaar vaak met hoop aan, want even heel even klaarde het weer op, maar later viel het met bakken weer uit de lucht!
Onderweg kwamen wij verschillende 2e Wereldoorlogsmonumenten tegen, want er was hier veel gevochten.
Narvik werd aan het einde van de 19e eeuw gesticht, toen de verenigde koninkrijken Noorwegen en Zweden besloten een haven aan te leggen die nooit door ijsgang geblokkeerd zou worden en vanwaar het ijzererts uit het Zweedse Lapland, Kiruna, geëxporteerd kon worden. Elke dag transporteren 13 treinen het ijzererts naar de haven van Narvik. Elke trein bestaat uit 52 wagons en elke wagon heeft een lading van ongeveer 80 ton erts. Jullie begrijpen dan wel waarom Narvik belangrijk was voor de Duitsers, maar ook voor de geallieerden.
Onderweg kregen wij een bericht van Andi en Maxine met de vraag waar wij waren en wat onze plannen waren. Zij vroegen of wij naar hen toe kwamen. Zij waren onderweg naar Svolvaer en eventueel konden wij elkaar ontmoeten op de eilandengroep Vesterälen. Dit leek ons best leuk en besloten later nog even contact met elkaar hierover te hebben.
Helaas bleef het de hele dag doorgaan met regenen, geen moment zonder de ruitenwissers uit gereden. Wij overlegden al met elkaar van wat moeten wij met dit weer in Narvik gaan doen... Andi belde dat hij een camping had gevonden bij de plaats Gullesfjordbotn. Na onze samenkomst konden zij zuidelijk, richting Svolvaer, gaan en wij naar het noorden, richting Andenes. Wij konden op dat moment nog onze route wijzigen en besloten dat wij Narvik lieten liggen en dat wij naar hen toe kwamen. Het was een hartelijk weerzien en wij hadden een leuke avond met zijn viertjes gebarbecued, voetbal, Duitsland- Ghana, gekeken en wij hadden hen het kaartspel 1000 geleerd. Het was wederom een zeer geslaagde avond en wij gingen vroeg in de morgen 2.30uur richting ons bed.

• 24 Juni 2014 - 00:10

Andi Und Maxine:

das war wieder soooo schön mit euch! und wir sind jetzt "tausender"-süchtig...
    vielleicht klappt es ja nochmal auf den lofoten, dass wir ins solestua-kafe gehen, ansonsten frankfurt im herbst :)
    ganz liebe grüße aus dem scandibus

• 24 Juni 2014 - 20:33

Arjan:

Wel jammer van het weer, maar de natuur is en blijft prachtig daar!!!

Nog een veilige voortzetting van de reis gewenst en blijf genieten!

Liefs

Arjan