Onze reis naar de Noordkaap dag 24 - Reisverslag uit Moskenes, Noorwegen van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu Onze reis naar de Noordkaap dag 24 - Reisverslag uit Moskenes, Noorwegen van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu

Onze reis naar de Noordkaap dag 24

Door: Henny en Maggy

Blijf op de hoogte en volg Henny en Maggy

27 Juni 2014 | Noorwegen, Moskenes

27 juni 2014:

Wij hadden de wekker op 08.00 uur gezet, maar Henny en ik konden er niet zo goed uitkomen... Ik hoorde verschillende auto's c.q. campers starten en wegrijden, zodat ik mij er toe moest zetten om op te staan. Eenmaal eruit begonnen wij aan ons ochtendritueel. Heerlijk ontbeten en de ontbijtboel opgeruimd waren wij klaar voor om onze weg te vervolgen richting Ä. Deze plaats ligt op het zuidelijkste puntje van de Lofoten. Henny en ik keken onze ogen uit, tjonge, wat een mooi ruig landschap! Helaas kunnen wij het jullie alleen via de foto's laten zien, maar ik weet dat jullie zien wat wij bedoelden. Het is zó een mooie natuur. Ook de mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam.
Wij zakten de E10 verder af richting het zuiden, nadat wij een half uur hadden gereden kwamen wij de groep Nederlanders, die met NKC deze trip maken, weer tegen. Zij reden niet in konvooi, maar af en toe reden wij met hen mee. Onderweg bij Borg had je het Vikingenmuseum. Henny en ik wilden dit graag gaan bekijken, want dit was ooit onze geschiedenislessen van lang geleden. Ook hier waren de groep Nederlanders aanwezig en met sommige hadden wij gesproken. Sommige van hen hadden ons in Andenes gezien en zij vroegen of wij de walvissen hadden gezien. Wij beaamden dat wij inderdaad de walvissen hadden gezien. Zij vertelden ons dat zij de walvissen niet hadden gezien, want door de storm was de vaart niet doorgegaan. Nu beseften wij ons terdege dat wij geluk hebben gehad!
In Borg was men per ongeluk op archeologische vondsten gekomen. Een boer ploegde zijn land iets dieper dan gewoonlijk en had de vondsten gevonden. Hij maakte dit gelijk kenbaar, waardoor er gelijk Noorse archeologen erop af kwamen. Men kwam er achter dat dit een hele grote vondst was en het werd een Scandinavische aangelegenheid. Zij kwamen erachter dat dit van Vikingen waren en zelfs van een koning. Men wist dit door de goudstukken, welke gevonden waren en begraven werden bij het overlijden van een koning. Na het museum kon je ook buiten verder gaan met een toer. Wij kwamen bij het grote Vikinghuis, 83 meter lang, en keken daar binnen onze ogen uit. Men liet zien hoe de Vikingen hadden geleefd en je liep er alsof je terug ging naar het Vikingen tijdperk. Daarna vervolgden wij onze weg naar de Vikingenboot. Je kon zelf met een groep mensen roeien zoals de Vikingen hadden gedaan, maar helaas waren er niet genoeg mensen om te roeien. Jullie zullen je wel kunnen voorstellen dat wij hier een lange tijd waren geweest, want dit was echt de moeite waard.
In ons boekje 'Campergids Noordkaap' stond een leuke beschrijving over een vissersdorp Nussfjord. Het is een fraai gelegen vissersdorp, welke bestaat uit een tiental bewoonde huizen en enkele visserij gerelateerde bedrijfjes en een leuk haventje. Ooit werd hier visolie gewonnen voor medicinaal gebruik. Dit leek ons leuk om te zien. Zodra wij dit zagen staan aangegeven gingen wij erheen. De weg er naar toe was al mooi. In Nussfjord keken wij ook onze ogen uit. Ondertussen was het al 18.00 uur geweest en het werd tijd om op zoek te gaan naar een camping. De eerste twee campings konden ons niet bekoren, zodat wij verder zochten. Wij vonden een camping in Fredvang. Dit is een strandcamping. De ligging is mooi, vlak achter de duinen en... de Nederlanders zijn weer compleet. De NKC staat hier ook en ook het echtpaar met hond uit West-Friesland. Met deze laatste hadden wij nog een gezellige avond bij ons in de camper gehad.

• 29 Juni 2014 - 13:15

Peter En Monique:

Hallo globetrotters!!

Wat hebben jullie een geluk zeg dat jullie zoveel leuke dingen kunnen bezoeken en bekijken daar. De kerk vond ik persoonlijk erg mooi, ik hou wel van dat soort geschiedenis. Hopelijk zien we ook snel foto's van het Vikinghuis waar jullie waren. Blijf genieten luitjes want het lijkt me uniek om alles van zo dicht bij mee te maken maar ben dan zelf altijd bang dat ik niet genoeg tijd heb om alles in me op te nemen. Zie weer uit naar jullie volgende verslag.

Heel veel liefs van Peet en Monique.

PS: Het is hier baggerweer, regen regen en nog eens regen lol ;-)