Onze reis naar de Noordkaap dag 34. - Reisverslag uit Eikstrand, Noorwegen van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu Onze reis naar de Noordkaap dag 34. - Reisverslag uit Eikstrand, Noorwegen van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu

Onze reis naar de Noordkaap dag 34.

Door: Henny en Maggy

Blijf op de hoogte en volg Henny en Maggy

07 Juli 2014 | Noorwegen, Eikstrand

7 juli 2014:

Wij hoopten dat het weer goed zou blijven, maar helaas vanmorgen werden wij weer gewekt met gekletter op het dak, het kwam met bakken naar beneden. Henny en ik hadden heerlijk geslapen op de camperplaats. Er is echt niets mis mee. Wij stonden om 09.15 uur op en deden ons ochtendritueel. Gauw de boel opruimen, want wij wilden richting Heddal gaan om de Stavkyrkje nu van binnen te kunnen bewonderen. Om 10.30 uur reden wij van de camperplaats af.
Het was niet zo ver rijden om in Heddal te komen en wij konden de camper parkeren naast de bus van De Jong Intratours, dus een bus met Nederlanders. Ja, echt, ook hier kom je genoeg landgenoten tegen... Wij liepen naar het bijgelegen restaurant om de tickets voor de Stavkyrkje te kunnen kopen en de Nederlanders van de bus kwamen ons tegemoet, zij gingen terug naar de bus.
Ik hoop dat jullie een indruk kunnen krijgen van de foto's, welke ik gemaakt had in de kerk. Het is echt heel mooi. Wij kregen een beschrijving van de kerk mee, zodat ik het jullie ook kan beschrijven.
'Deze stavkerk is de grootste van de 28 stavkerken die in Noorwegen bewaard zijn gebleven. De kerk werd in de 13e eeuw gebouwd en ingewijd op 25 oktober op Crispianus-dag. Het koor is misschien ouder dan de rest van de kerk. Een
runen-inscriptie vermeldt dat de kerk aan de Heilige Maria is gewijd. De wandschilderingen in de kerk zijn uit de 17e eeuw en onder deze wandschilderingen ontdekte men in 1930 sporen van een oudere beschildering, een processie van bijbelse figuren, uit de 13e eeuw. In het koor staat een zetel die zo oud is als de kerk zelf en het altaar dateert uit 1667. De Heddal stavkerk werd van 1952 tot 1954 gerestaureerd. Tijdens deze restauratie werd de kerk bijna geheel uit elkaar gehaald. Deze restauratie werd gefinancierd door de directeur van de Tinfosfabrieken".
Daarna vervolgden wij onze route. Helaas bleef het slecht weer. Na Heddal gingen wij naar Seljord (E134) waar wij net voor het stadje een prachtige waterval zagen langs de weg en vanaf Seljord naar Skien via de RV 36. Dit is toch al een best grote plaats, dit zijn wij eigenlijk niet meer gewend de afgelopen weken. Zo waar het is hier droog en een heerlijke temperatuur. Wij konden niet zo makkelijk een camping vinden, zodat wij besloten om alvast richting Langesund te gaan en wie weet zouden wij daar iets vinden.
Ja, hoor, een mooie camping vlakbij de ferry, waar wij donderdag worden verwacht om onze overtocht naar Denemarken te gaan maken.

• 08 Juli 2014 - 09:29

Anneke:

Goede morgen Hennie en Mag.....wat een prachtige reis...en schitterende foto''s.
    Leuk om zo een beetje mee te reizen....nog veel plezier ...groetjes.

Henny en Maggy

Met deze site kunnen jullie ons volgen tijdens onze reis naar Brazilië! Ons avontuur begint op 27 april 2012 en komen terug op 21-5-2012. Om jullie ook een beetje mee te laten genieten zullen wij proberen zoveel mogelijk mooie reisverslagen te posten! En het is natuurlijk erg leuk als jullie af en toe ook wat achterlaten!

Actief sinds 20 April 2012