Onze rondreis Spanje dag 19. - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu Onze rondreis Spanje dag 19. - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu

Onze rondreis Spanje dag 19.

Door: Henny & Maggy

Blijf op de hoogte en volg Henny en Maggy

22 Mei 2016 | Spanje, Ronda

Redelijk op tijd opgestaan, maar het zag er een beetje bewolkt uit, zodat wij toch op ons gemak gereed maakte voor vertrek. Gelukkig klaarde het snel op en het ziet er gelijk weer vrolijker uit.
Wij moesten weer 49 km terug rijden om naar Gibraltar te kunnen gaan. Wij kwamen rond de middag aan en parkeerde de camper op een grote parkeerplaats op Spaanse grond. Helaas nergens geen schaduw, zodat wij het dakluik opendraaide en alle jaloezieën sloten, want Binky, onze kater, moet het niet te heet krijgen. Voldoende water en eten in zijn bak, zodat hij de tijd goed kon doorkomen.
Bij de ticketloket hoorde wij dat de kabelbaan niet ging en op hun infobord stond al 36 gr. C. vermeld. Henny en ik liepen naar de grenspost ( paspoorten meenemen ) en zodra wij door de douane kwamen werd er aan ons gevraagd of wij met een taxi Gibraltar willen verkennen. Het systeem van hop-on/ hop-off , dat je in de meeste steden kunt doen. Wij besloten dit te doen. In het taxibusje zaten nog 5 andere personen, die net zo dachten als wij. Het was een standaardtoer met 4 stops n.l. Pillars of Hercules (de pilaren van Hercules ), St. Michael's cave (de grot van St. Michael ), vieuws from upper rock and the apes (hoogste punt met de beroemde apen ) en the great siege tunnels ( de grote overwinningstunnel ). Onze gids vertelde dat er 30.000 inwoners in Gibraltar zijn, waarvan 15.000 Spanjaarden. Met de taxi staken wij de start- en landingsbaan over van het vliegveld Gibraltar.
Pillars of Hercules is het zuidelijkste punt van Europa met een uitzicht naar Marokko, Tarifa en Algeciras, St. Michael's cave was in de 2e Wereldoorlog een hospitaal, maar tegenwoordig een theater, uitkijkpunt met de apen spreekt voor zichzelf, the great siege tunnels werden door de soldaten gegraven net zoals bij de mijnbouw. Onderweg wees de gids op grote ankerringen, deze werden gebruikt om de kanonnen naar boven te hijsen. In de tunnel liet men zien hoe het bolwerk verdedigd werd voor overzeese aanvallen. Daarna werden wij afgezet in The Mainstreet, zodat wij ons eigen gang konden gaan. The Mainstreet is een straat met veelal winkels met sigaretten en drank, veel parfumerieën en elektronicawinkels, want het is allemaal belastingvrij. Vandaag was het zondag, zodat de meeste winkels dicht waren m.u.v. de sigaretten/drank winkels en de restaurants. de fish-and-chips tentjes en de pubs. Natuurlijk staan in het straatbeeld de rode brievenbussen en de rode telefooncellen.
Redelijk op tijd liepen Henny en ik richting de grenspost en zo waar wij moesten stoppen, want er landde een vliegtuig van British Airways. Later steeg Easy-Jet ook nog op. Een aparte gewaarwording wetende dat de landings- en startbaan vrij kort is en aan weerszijden het water is aan de ene zijde de Middellandse zee en aan de andere zijde de Atlantische Oceaan.
De camperplaats bleek opgeheven te zijn, zodat wij besloten om door te gaan met de rit naar Ronda.
De zon scheen nog steeds en besloten de bergen in te gaan. De route ging via Jimena de la Frontera, waar wij langs het eerste stuk overal ooievaars zagen, die nesten hebben gebouwd op elektriciteitsmasten en telefoonpalen. In vele nesten zaten jongen. Daarna reden wij door glooiende heuvels met sinaasappelbomen en kurkeiken. Volgens het ASCI boek zou in Jimena de la Frontera een camping zijn, maar helaas konden Henny en ik deze niet vinden, zodat wij maar doorreden... Voorbij dit dorp stegen wij steeds verder en werd het landschap alsmaar mooier. Bergen tot wel 1500 meter en overal zagen wij van die mooie witte dorpjes tegen de hellingen aan. Ook kwamen wij overal miradors, dit zijn uitzichtpunten, waar je op je gemak van al dit moois kan genieten en eventueel een foto kan nemen. Henny en ik genoten van deze rit.
Helaas kwamen wij niet eerder een camping tegen dan net voor Ronda en zijn aangekomen op de camping El Sur.