Onze rondreis Spanje dag 25. - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu Onze rondreis Spanje dag 25. - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Henny en Maggy - WaarBenJij.nu

Onze rondreis Spanje dag 25.

Door: Henny & Maggy

Blijf op de hoogte en volg Henny en Maggy

28 Mei 2016 | Spanje, Córdoba

Met de zon en een blauwe lucht stonden wij op, goed weer om Cordoba te bekijken. Henny en ik besloten met de bus naar het centrum te gaan. Wij waren mooi op tijd in het centrum en stapten uit op de Avda Ronda de los Tejares en liepen de winkelstraat Gran Capitan in. Dit is het nieuwe centrum, ruim aangelegd met mooie winkelstraten. Op een kruising besloten wij achter een oude kerk de wijk in te gaan en al verkennend kwamen wij terecht bij een gedeelte van de stadsmuur en stadspoort. Daar namen wij bij een restaurantje een kop koffie. Het was net 12.30 uur en zo waar kregen wij een paar regendruppels... Terwijl Henny en ik genoten van onze koffie zagen wij dat net naast ons de Joodse wijk was. Na de koffie waren wij de Joodse wijk ingegaan. Ondanks dat het vandaag zaterdag is, dus Sabbat, is het er gezellig druk. De bewoners van de Joodse wijk stellen hun patio's open voor het publiek en je mag er gerust foto's maken, wat wij ook deden. De ene patio nog mooier dan de andere. De Joodse wijk heeft mooie straatjes met witte huizen, smeedijzeren balkonnetjes en tralies voor de ramen en overal bakken en potten met bloemen.
Tijdens een regenbuitje besloten wij in een pasteleria een broodje te eten.
Al wandelend kwamen wij bij de Mezquita-Catedral, de enorme vroegere moskee , welke later is verbouwd door de katholieken tot kathedraal. De grote muren bevatten nog Moorse afbeeldingen en de vroegere binnenplaats waar de Moren zich moesten wassen, is nu een prachtige binnenplaats met sinaasappelbomen en fonteinen. Wij weten niet wat er aan de hand was, maar zagen vele Spaanse dames in hun mooie folklore kledij, Flamingo jurken! Binnenin de moskee zijn 824 zuilen met daartussen hoefijzerbogen nog bewaard gebleven en ook de mihrab, de gebedsnis. Midden in de moskee is de kathedraal gebouwd, een staaltje van overdaad aan pracht en praal in barok- en renaissancestijl. Ook dit is zeer indrukwekkend. Na dit bezoek was het eerst tijd om weer eens iets te drinken. Daarna wandelden wij over de oude Romeinse brug voor een mooi uitzicht aan de overkant op de oude stad. Helaas waren vandaag de weergoden ons niet zo goed gezind en kregen geregeld een regenbuitje, maar de temperatuur bleef goed.
Om de weg terug te vinden wandelden wij terug over de brug door de straatjes van het oude centrum naar het nieuwe centrum om met de bus terug te kunnen gaan naar de camping...

Cordoba is net zoals Sevilla en Granada een prachtige stad!

• 29 Mei 2016 - 16:10

Corry Wijers:

Hallo vakantiegangers,

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Zo te lezen genieten jullie weer volop.
    Heerlijk relax met een hapje/wijntje (denk aan de puntjes hahaha) groot gelijk. Neem a.u.b. de zon mee terug want hier wilt het maar niet lukken, elke keer weer een regenbui of donkere wolken.

Ik wacht je verhalen weer af,

groetjes Corry.

Henny en Maggy

Met deze site kunnen jullie ons volgen tijdens onze reis naar Brazilië! Ons avontuur begint op 27 april 2012 en komen terug op 21-5-2012. Om jullie ook een beetje mee te laten genieten zullen wij proberen zoveel mogelijk mooie reisverslagen te posten! En het is natuurlijk erg leuk als jullie af en toe ook wat achterlaten!

Actief sinds 20 April 2012